Et godt møde skal resultere i at alle går fra mødet med en klarhed om hvad der nu skal ske. Men det kan være svært at holde hjernen klar til at tænke konstruktivt, sidst på dagen, der i øvrigt var for travlt til at man nåede frokosten. Du ved sjældent hvad din gæst til mødet, om så det er din kollega, medarbejder eller en ude fra, har haft for en dag. Men det kan være afgørende for mødets resultat. Heldigvis kan du gøre meget med rammerne for mødet. Den mest oplagte ting at tage fat på er mødeforplejningen.
Skrevet af Lise, Bizz Up
Tænker du over hvad du servicerer for dine gæster? Og er der forskel på om det er et internt møde med dine medarbejdere, et møde med dine faste kunder eller samarbejdspartnere, eller når en kunde kommer langvejs fra? Du tænker helt sikkert over hvad der bliver serveret, når det er dig selv der er gæst ved et møde. Men ved du over hovedet hvor meget det egentlig betyder om og hvad du serverer som mødeenergi?
Her er 5 ting du skal tænke over når du vælger mødeenergi:
Vil du ha´ noget at drikke?
Når din kunde ankommer, så tilbyd dem noget at drikke. Men gå ikke i udvalgsfælden. Tilbyd hvad du har, så de ikke beder om te, når du kun har kaffe. Eller endnu bedre hav udvalget klar på bordet, så du viser, at du har forberedt dig og det ikke er til besvær at finde frem. Hav gerne både koldt og varmt klar.
Kaffen kan være en afgørende faktor
Du serverer sikkert kaffe til dit møde fordi… det gør man. Men faktisk kan der være en god grund til netop at serverer varme drikke. Nu skrev vi før, at du skal have et udvalgt af koldt og varmt, men faktisk viser undersøgelser, at når du har noget varmt i hænderne, som f.eks. en kop kaffe, så er du mere tilbøjelig til at være forudindtaget positiv overfor den du sidder overfor. Mennesker kommunikerer simpelthen bedre med en varm kop kaffe. Der er en grund til at en date ofte starte med en kop kaffe.
Du har kringle i skægget
Du kender det helt sikkert. I sidder til et møde. I er kun jer to. Din gæst har lige taget en ordentlig bid af den kage nede fra bageren, som du har købt for at hygge lidt ekstra om denne vigtige gæst. Snakken går fint, men din gæst har et stykke kage i skægget. Han taler og taler og alt hvad du kan koncentrere dig om, er om det stykke kage snart falder af.
For det første: Sig det! Du har noget kage i skægget. Så griner I lidt af det og du kan koncentrere dig igen. Men endnu bedre – vælg noget forplejning som er mindre sandsynligt der vil klæber sig til mundvige eller drysser uhæmmet ud over det hele. Vælg i det hele taget små ting, som man kan hapse mere af, i stedet for en stor ting som kunden måske skal tvinge sig selv igennem.
Alternativ mødeenergi
Du sender signaler med hvad du servicerer til dit møde. Drop spandaueren og kringlen (af flere grunde end at det lettere sætter sig i mundvigen og forstyrre) og vælg i stedet et sundere alternativ. Der behøver ikke at være mere besværligt. Frugt og grønt skåret i stave, nødder, knækbrød… Kan alt sammen købes lige til at servere, men er et langt sundere alternativ til othellolagkagen, som i øvrigt giver hurtig energi som falder hurtigt igen, så dit møde bliver som et alderdomshjem efter 30 min.
Hold pauser
Hvis dit møde er meget længere end en time, så sæt pauser ind. Både for at få frisk luft, men også for at give deltagerne en chance for at gå på toilet og tjekke mails. Der er ikke noget mere forstyrrende end når nogen forlader mødet for at tage telefonen eller lignende. Ofte er det noget der kan vente, men vores FOMO-kultur har jo snart gjort dem der kontakter dig igennem din smartphone (om det så er mails eller sociale medier) vigtigere end dem du sidder med fysisk. Med indlagte pauser, bliver det mindre naturligt for deltagerne at forlade mødet. Eller endnu bedre – ta’ dit møde gående.