Nød lærer nøgen kvinde af spinde og Corona-krisen lærer erhvervslivet at tænke kreativt.

For hvad gør event- og oplevelsesindustrien, når det er forbudt at samles mere end ti personer, og arrangementskalenderen er fuld booket flere måneder frem?

Bizz Up har mødt Jeppe Uggerhøj fra Musikhuset Aarhus på job på en lidt anderledes arbejdsdag.

 

Jeppe Uggerhøj er kunstnerisk chef ved Musikhuset Aarhus med ansvar for program og marketing. Da han blev ansat i december 2019 i en spændende jobbeskrivelse, havde han næppe forudset hvilke udfordringer, der ventede ham kun få måneder ude i fremtiden. For da Mette Frederiksen i marts 2020 gik på talerstolen overfor hele Danmark og forbød offentlige forsamlinger over ti personer, lukkede restauranter, biografer og sommerens festivaler, så betød det også, at Musikhuset Aarhus måtte udskyde, og i nogle tilfælde aflyse, samtlige koncerter og øvrige arrangementer til og med 10. maj.

 

Moderne baggårdssang

Hvad gør man så i denne tid, når man er nyansat kunstnerisk chef, og har til opgave, hvert år at inspirere og underholde op mod en million gæster i de unikke rammer i Aarhus centrum?

”Vi er jo i en tid nu, hvor folk ikke kan komme til os. Derfor tænkte vi; kan vi så ikke komme ud til dem og hvordan gør vi det forsvarligt og inden for reglerne? Det kan vi gøre ved at spille en koncert i en baggård, hvor folk stadig er i deres lejligheder”, fortæller Jeppe Uggerhøj.

Derfor forvandlede Musikhuset, en onsdag i Påsken, en baggård i Aarhus til scenen for en koncert med Jacob Dinesen, som i bedste baggårdssanger-stil, spredte glæde og håb for baggårdens beboere og de mange følgere på Musikhusets facebookside, hvor koncerten blev livestreamet til de mange publikummer, som fik musikoplevelsen hjemme fra sofaen.

Hjemsendt sejler mødte idol

Valg af baggård skete på baggrund af en konkurrence, som Musikhuset Aarhus afholdte på deres facebookside. Her kunne man vinde en koncert med Jacob Dinesen i sin egen baggård og vinderen blev en beboer i Marselisgården i Aarhus. Det var der særligt én beboer, der blev glad for:

Kenneth Lund er stor fan af Jacob Dinesen, men har aldrig haft mulighed for at opleve komme til hans koncerter, da Kenneth, som er ansat hos DFDS, sejler Oslobåden mellem Oslo og København, og derfor, gang på gang, er gået glip af Jacob Dinesens livekoncerter. Men i aften spiller idolet i Kenneths egen baggård, og under lydprøverne fik Kenneth muligheden for at møde sangeren. ”Jeg elsker ham. Jeg hører hans musik jævnligt, men har aldrig været til en koncert, da jeg altid har været ude at sejle. Så det her er helt perfekt”, fortæller en glad Kenneth Lund

Top of mind

En koncert i en baggård med et publikum på balkonen samt følgerne på facebooksiden, giver selvsagt ikke meget økonomi på bundlinjen. Men det er heller ikke med økonomi for øje, at Jeppe Uggerhøj har arrangeret aftenens livekoncert.

”Det er en skøn måde at komme ud til folk på og mærke publikum, som jo er det vi godt kan lide, men det er selvfølgelig også et spørgsmål om at tænde lidt lys i denne mørke Corona-tid, hvor snakken går meget på hvor mange er smittet og hvor mange er døde”, fortæller Jeppe Uggerhøj.

”Desuden skal vi hele tiden sørge for, at folk ikke glemmer os. Og det handler jo også om at få Jacob Dinesen ud og spille.”

Kreativitet og mod skal sikre overlevelse

Corona-krisen har vendt op og ned på dansk erhvervsliv. For at overleve kræver det, at erhvervslivet tænker nyt og er omstillingsparat, og det betyder, at man skal afprøve nye ting for første gang. Men det var ikke kun arrangøren, der havde fugtige håndflader inden aftenens liveshow.

”Jeg har faktisk lidt præstationsangst”, fortæller aftenens hovedperson, Jacob Dinesen, som dog har livestreamet fra sin Facebookside før, men aldrig fra en baggård. ”Det er første gang jeg prøver det her og aner ikke hvordan folk vil reagere. Det er en anderledes måde jeg skal agere med publikum på, når folk står på hver deres balkon, i forhold til et hujende publikum foran en scene”, fortæller den 25-årige sanger og guitarist.

Det er den første livestream-koncert Musikhuset afholder, men ifølge Jeppe Uggerhøj bliver det formenligt ikke den sidste. ”Nu må vi se hvordan folk tager imod det. Vi har indtil videre en god mavefornemmelse og har fået ret god respons på det. Jeg kunne godt tænke mig, at vi skulle lave flere at disse koncerter i fremtiden”.

Coronaen ændrer fremtiden

Corona-krisen kradser særligt hårdt i event- og oplevelsesøkonomien, og selvom det er krisen, som lige nu dikterer, at koncerten er udendørs og uden stort publikum, så ser Jeppe Uggerhøj lyst på fremtiden. ”Det her giver også en mulighed for at tænke i helt nye baner og jeg håber, at nogle af de nye måder vi tænker på nu, bidrager til nogle af de ting vi laver fremover, så denne krise ikke bare er helt spildt. Jeg tror ikke det er ”back to normal”. Jeg tror det er med nye briller og fra nye vinkler, at vi ser tilværelsen efter krisen. Vi får en læring af det her, som vi skal tage med videre og omfavne. Men helt præcis hvordan må tiden vise – men vi er omstillingsparate”, slutter Jeppe Uggerhøj.

Livestreamen kan opleves på Musikhuset Aarhus’ Facebookside eller på youtube:

Videoproduktion og fotocredit: Prove-it.dk