Danmarks bedste retailer er netop blevet kåret ved et storstilet event i København. I et felt på 114 danske retail-virksomheder indtog Matas i årets Omnichannel Index førstepladsen foran JYSK og Hunkemöller.
Skandinaviens største konsulenthus indenfor e-commerce, IMPACT har ved et stort event afholdt hos Copenhagen Contemporary i København netop kåret Danmarks bedste retailers. Bedst af alle var Matas, der løb med titlen foran JYSK, Hunkemöller og Sportmaster.
Kåringen var baseret på undersøgelsen Omnichannel Index 2022, der hvert år udarbejdes af IMPACT. Heri blev 277 virksomheders performance på 65 parametre analyseret, og førstepræmien blandt de virksomheder, der er bedst til at skabe en god kundeoplevelse på tværs af den fysiske butik og e-handel, gik altså til Matas.
“De bedste danske virksomheder i årets undersøgelse er klart foran konkurrenterne, når det kommer til at give kunderne en sømløs købsoplevelse, uanet hvor de befinder sig i kunderejsen. Det kan eksempelvis være i forhold til den fysiske butik, der møder online og en personalisering i realtid på ethvert digitalt berøringspunkt”, siger Kasper Holst, der er CEO i IMPACT Group.
Glad vinder
Hos vinderne er man glade for kåringen, og ifølge Janne Andersen, der er Head of Digital Business Development hos Matas, er det især det lange seje træk, kæden nu belønnes for.
“Vi er virkelig glade for at vinde. Det er dejligt at se, at de initiativer, vi driver på daglig basis, bærer frugt. For vi arbejder hele tiden på at give de bedste kundeoplevelser på tværs af kanaler, og det er godt at se, at det lykkes og bliver opfattet af vores kunder,” siger Janne Andersen.
Loyalitetsprogrammer i fokus
Undersøgelsens resultater viser desuden, at danske retailers generelt er overraskende langt fremme, når det kommer til loyalitetsprogrammer.
“Med en imponerende score på 100 ud af 100 mulige er Hunkemöller bedst på den danske loyalitetsliste efterfulgt af Matas og Hennes & Mauritz. I det hele taget tegner der sig et klart billede af, at loyalitetsprogrammer fylder rigtig meget hos de danske retailers og deres kunder. Undersøgelsen viser tydeligt, at det er en konkurrencefaktor, og at mobile first-løsninger er vigtige”, siger Kasper Holst.
Undersøgelsens 65 parametre spænder over fem faser af kunderejsen: Awareness, consideration, purchase, in-store og loyalty. Der har været mystery shoppers hos samtlige virksomheder, som er blevet tildelt en samlet score på 0-100.