Reklame

Bizz Up har spurgt Christian Fuglsang, fra www.vigilant.dk, om han ikke kunne give os 5 tips til at skrive den skarpeste pressemeddelelse – og det kunne han godt, læs med! 

Korte og overbevisende tekster, som informerer om nye produkt-detaljer, offentliggørelse af nye lanceringer, eller andre spændene historier fra din virksomhed – også kendt som pressemeddelelser – er en essentiel del af enhver PR-strategi.

Pressemeddelelser gør mere end blot at informere medier og interessenter om din virksomhed. De er ment som et værktøj til at vække interessen hos journalister og medier, der måske ønsker at undersøge din historie nærmere.

At lave en god pressemeddelelse er ofte det første skridt imod at få eksempelvis en artikel i et nyhedsmedie eller et TV-indslag og derved opnå mere synlighed og potentielt flere kunder.

Med tanke på, at journalister hver dag overvældes af potentielle historier, er det altafgørende at din pressemeddelelse skiller sig ud. Formatet for selve pressemeddelelsen er ganske ”simpelt” – men din historie skal være alt andet en simpel.

Pressemeddelelse, 5 tips, Bizz Up, Bizz Up 2018

1 – Det handler om vinklen

Hvad er det du prøver at fortælle med din historie? Stil dig selv spørgsmålet: Har det nyhedsværdi? Hvorfor ville en journalist synes, at dette er interessant? Hvordan skal din virksomhed, produkt eller problemstilling opfattes af dit publikum?

Derfor er det en god ide, hvis du sætter dig ind i de aktuelle nyheder og branchetendenser, interessante statistikker og eventuelt skaber dig en konkurrencemæssig indsigt, for at kunne skabe en relevant nyhedsvinkel, som i sidste ende vil fange journalisternes interesse.

2 – Sørg for at emnelinjen er værd at læse

Emnelinjen på din mail er ofte det første “point of contact” imellem dig og den person, hvis opmærksomhed du prøver at få. Med emnelinjen handler det om at finde den helt rigtige balance – den skal ikke give hele historien væk, men den skal fortælle nok til, at modtagere har lyst til at åbne den.

Når du skal udforme emnelinjen, så bør du have et grundlæggende kendskab til det enkelte medie, for derved at kunne fange deres opmærksomhed bedst muligt.

Undersøg derfor de forskellige områder, som det enkelte medie beskæftiger sig med og læs deres tidligere artikler. Derved kan du ikke blot skabe en historie, men også en emnelinje med den rette vinkel og nyhedsværdi for dem.

3 – Kom til pointen – hurtigt! Og inkluder hårde tal

Hvis du har lavet en skarp emnelinje, som har været god nok til, at journalisten har åbnet din pressemeddelelse, så sørg for at fortæl dem nyheden – hurtigt.

Som indledning, kan du eventuelt lave en reference til en af journalisternes tidligere artikler, for derved at vise at du har lavet noget forarbejde og forhåbentlig vil de deraf finde netop din mail og din historie interessant.

Ydermere, så kan man let komme til at fylde hele historie ud med kreative og farverige fortællinger. Men husk, at inkluder hårde tal, som understreger vigtigheden af dit budskab. Eksempelvis, hvis du ønsker at påvise en bestemt trend inden for din branche, så at husk bevis der bakker din påstand op.

Pressemeddelelse, 5 tips, Bizz Up, Bizz Up 2018

4 – Husk de 6 ”hv’er”

En effektiv pressemeddelelse indeholder som ofte; hvad, hvornår, hvem, hvor, hvorfor og hvordan. Hvad er det der sker/er sket? Hvor og hvornår? Hvorfor? Hvem er involveret? Hvordan sker det?Disse er essentielt for din pressemeddelelse – så husk dem.

5 – Inkluder citater hvor det er muligt!

Hvis man inkluderer et godt citat fra en person i virksomheden, så kan det tilføre et mere menneskeligt element til pressemeddelelsen – eksempelvis, hvorfor virksomheden satsede på dette projekt, hvilke fordele er der ved produktet, eller hvordan denne offentliggørelse passer ind i de fremtidige planer for virksomheden.

Reklame