Du kan finde kærester, bøger, boliger eller bofæller gennem én af familiekoncernen Freeways over tredive virksomheder, der alle har nettes uanede muligheder som fællesnævner. Bor du i Københavnsområdet kan du også få gourmetmad leveret på minuttet. Roomservice.dk er luksus takeaway, der holder hele vejen.

Tekst: Majbritt Mikkelsen
Foto: Preben Stentoft

Vi har mødt direktør i Roomservice.dk, Malene Wagner og driftsleder, Allan Stryhn Petersen, til en snak om kvalitet og convenience.

Gourmetmad på den sidste mil

Roomservice.dk er 100% dansk og har hovedsæde i Viborg, hvor ’Freeway headquarters’ ligger. De ansatte sidder dog i København, hvor langt de fleste af virksomhedens kunder også bor. Siden 2008 har Roomservice.dk leveret takeaway til både private og erhvervskunder udelukkende fra gourmetrestauranter i nærområdet. Malene Wagner – der i øvrigt er søster til Mia og Morten Wagner, hvor Morten er den ene ejer af Freeway.dk sammen med Morten Wagner Senior – lægger ud: ”Efterspørgslen på at få kvalitetsmad leveret udefra er stigende. Det betyder øgede vækstmuligheder for os, samtidigt med at vi også ser flere spillere dukke op på markedet. Mange takeaway-firmaer kæmper med den såkaldte ’last mile’, som er, hvordan man sikrer, at restaurantoplevelsen også holder på den sidste kilometer ud til kunden. Det har vi haft stort fokus på. Vi leverer høj kvalitet, én levering ad gangen og til tiden.”

roomservice.dk, roomservice, gourmet, takeaway, Bizz Up Efterår 2019, Bizzupdk

Malene fortsætter: ”Alle bestillinger gennem Roomservice.dk leveres én ad gangen. Det betyder, at maden ikke har været det halve København rundt, før den når frem til kunden. Denne punktlighed er vanvittig vigtig i forhold til især vores erhvervskunder, som ikke vil have mad hverken et kvarter før eller et kvarter senere end det aftalte tidspunkt. De vil heller ikke have mad, der er blevet transporteret på cykel med fare for, at sushien er vendt på hovedet, når den rammer spisebordet. De vil have kvalitet hele vejen igennem, og derfor er punktlighed i leveringen så vigtig.”

Et sultent erhvervsliv

Roomservice.dk har 70 kvalitetsrestauranter på spisekortet. Maden og hele oplevelsen skal være så god, at det i store træk føles som at gå på restaurant. Derfor tester Roomservice selv samtlige restauranter grundigt, før de kan blive leverandører. Roomservice.dk har godt fat i erhvervskunderne. Allan, der har været med bag roret i Roomservice i godt 10 år, fortæller: ”De store banker, konsulenthuse og advokatkontorer er nogle af dem, der for alvor trækker fra – både i forhold til personale og kundebesøg in house. De kan lave fælles bestillinger for større grupper mennesker, hvor der helt ned i mindste detalje er styr på, hvem der har bestilt hvad.”

roomservice.dk, roomservice, gourmet, takeaway, Bizz Up Efterår 2019, Bizzupdk

Generelt ligger Roomservice højt på kundeservice: ”Kunden skal altid være glad og tilfreds. Sker der noget uforudset, som at restauranten mod forventning har glemt noget, eller hvis en bro midt i København går op, så sørger vi for, at der hurtigst muligt kommer en ny levering. Det er altid muligt at få fat i vores kundeservicemedarbejder, der konstant holder øje med ordren. Vores erfaring er, at kunderne er glade for, at der er et menneske i telefonen, der guider dem undervejs og håndterer problemet, hvis det en sjælden gang skulle gå galt. Kunden skal kunne stole 100% på os.”

… Og så er der familien

Freeway er familievirksomhed helt ind til benet. Med bag roret er Malenes far, den tidligere forsvarsadvokat Morten Wagner Senior, som giver sit bud på, hvorfor familien lykkes med at drive virksomhed sammen: ”Vi har altid været en enormt sammentømret familie, der har gjort alting sammen. Børnene har været med til alt lige fra at lave mad og bage kager til at rense oliefyr og ordne biler. Den model er svær at kopiere i dagens Danmark, hvor børn og forældre lever parallelle liv. Den lim imellem os, tror jeg, er den væsentligste grund til, at vi kan gøre, som vi gør.”

Fremtidens roomservice

Roomservice.dk står stærkt i København, hvor 90% af kunderne bor i et postnummer, der knytter sig til indre by. Dog leveres der også gourmetmad uden omveje helt til Hillerød, Helsingør og sydpå til Greve. Målet er ifølge Malene en større rækkevidde: ”Vi har et sigte på at indtage Nordsjælland, hvor der bor et købestærkt publikum. Det betyder nye samarbejder med leverandører i nærområdet, idet maden maksimalt skal transporteres 12 kilometer fra den enkelte restaurant – for igen at sikre kvalitet og punktlighed. Det skal være cool at bestille gourmetmad i stedet for kebab.”

 Vi gør tingene på vores måde

”Jeg ligger ikke vågen om natten og spekulerer på, hvordan Roomservice.dk bliver verdens største roomservice. Det er jeg ligeglad med. Jeg har et ønske om en god, bæredygtig og rentabel virksomhed med et solidt overskud. Der er måske umoderne tænkning i forhold til i dag, hvor alt handler om millioner og venturekapitalister, men det er ikke sådan, jeg arbejder. Jeg starter fra nul og arbejder mig op derfra. I vores familie gør vi tingene på vores måde, og ved at eje virksomheden selv har vi heldigvis retten til at træffe rigtige og forkerte beslutninger. Der er ingen, der kigger os over skulderen, og det er en fantastisk frihed at have!”

-Morten Wagner Senior

FAKTA

  • Roomservice.dk er 100% dansk og bygget op fra bunden
  • Malene Wagner har været direktør i Roomservice.dk siden december 2018
  • Ofte er det den almindelige medarbejder i virksomheden, der har fået øje på Roomservice.dk og tager den første kontakt
  • Se mere på www.roomservice.dk