Der er mange ting at se til, når du lige har startet en ny virksomhed. Der er selvfølgelig alle formaliteterne så som cvr.nr., momsregistrering osv., men så snart de er på plads, er der først og fremmest én ting, der er vigtigere end noget andet, og det er selvfølgelig salg. Salg skaffer penge i kassen, og er i bund og grund det, din virksomhed skal leve af. Intet salg, ingen virksomhed.
Det kan imidlertid være lidt af en udfordring at skaffe salg for en nystartet og dermed ofte ukendt virksomhed. Du er derfor nødt til at lave ”støj på vandrørene”, så potentielle kunder lærer din virksomhed at kende. Og hvordan skal du så gribe det an?
Online synlighed via hjemmeside
Når vi skal søge informationer om produkter og services i dag, sker det i høj grad via nettet. Det gælder stort set uanset hvilket produkt eller hvilken ydelse, der er tale om, og også uanset, om der er tale om B2B eller B2C. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du får skabt en online synlighed for din virksomhed.
Første skridt i den retning er at få lavet en hjemmeside, hvis du da ikke allerede har en. I princippet kan du godt lave en hjemmeside selv, men har du ikke prøvet det før, bør du overveje, om ikke det er bedre at betale sig fra det, så du kan fokusere på mere salg i stedet. Er der tale om en simpel informationsside, vil den ofte ikke koste mere end nogle få tusinde kroner.
Online markedsføring
Selv om hjemmesiden nu er på plads, er du stadig ikke i mål. For der er med al sandsynlighed kun få eller slet ingen, der kender til den! For at lave om på det, skal du i gang med online markedsføring. Også her kan du overveje, om ikke det kan betale sig at gøre brug af et reklamebureau til opgaven.
Online markedsføring kan være en kompleks størrelse, og der er rigtig mange forskellige muligheder for at markedsføre sig på forskellig vis, så det er vigtigt at fokusere på de kanaler, hvor du får mest værdi for pengene.
Som eksempler kan nævnes søgemaskineoptimering, e-mail-markedsføring, bannerannoncering, shopping ads, PR, Amazon osv. Der er et uendeligt hav af muligheder, og har du ikke forstand på disse kanaler, er det en god idé at alliere sig med nogen, der har forstand på det. På den måde sikrer du dig den bedst mulige start for din virksomheds online markedsføring, og dermed optimale betingelser for at skabe øget salg.