For godt et år siden bankede det på døren hos Thisted Forsikring. Det var den 12-årige Malthe Jakobsen, som gerne ville have en snak med direktøren om et sponsorat. Siden da har Thisted Forsikring og det unge håb været på samme team.

 

”Jeg kan stadig huske den dag, Malthe trådte ind af døren. Han kom alene uden sine forældre. Vi faldt med det samme for hans energi og seriøse tilgang til sin sport.” Sådan siger Rasmus Ustrup, marketingmanager og ansvarlig for Thisted Forsikrings sponsorater. Virksomheden har lagt en klar strategi for fremtidige sponsorsamarbejder, som handler om at arbejde tæt sammen og have de samme grundlæggende værdier, så alle parter får noget ud af aftalen. ”Som virksomhed kan vi ikke rende rundt og lege julemænd med tusindkroners-pistolen på fuldautomatisk,” siger Rasmus med et glimt i øjet og fortsætter: ”De mennesker, vi samarbejder med, skal repræsentere dét, vi kalder Danmarks Rygrad, og det gør Malthe hele vejen igennem.”

 

Benzin i blodet og kolde kontanter

Malthe er i dag 14 år. Siden han var fire, har han et utal af timer siddet skruet ned i en gokart i høj hastighed. I 2018 er gokarten skiftet ud med en Formel 4 bil, som svarer til Formel 1, bare i mindre skala. Malthe bor med sin familie i Sennels i Thy, går i en eliteklasse sammen med andre lokale sportstalenter, har kørt et utal af løb i ind- og udland, og stod i 2017 øverst på podiet som Danmarksmester i gokart. Aktiviteter i dét omfang koster kassen; rejser, trænerhonorar, dæk der skal skiftes hyppigere, end de fleste skifter sokker, osv. Sponsorater er derfor alfa-omega. Malthe siger: ”Det lyder vildt, men I 2018 skal jeg bruge minimum en halv million kroner for at være kørende. Foreløbigt har jeg samlet godt 370.000 ind via forskellige sponsorpakker, som går fra 5.000 til 195.000 kr.”

 

Banke-banke på

Motorsporten er en livsstil for familien, som bruger enorme mænger tid og energi på at hjælpe Malthe frem i karrieren. Forældrene Anette og Lasse varetager hver især forskellige opgaver, men ser det som væsentligt, at Malthe selv tager teten på netop sponsoraterne: ”Det giver Malthe en masse erfaring selv at sparke døre ind, i stedet for at vi forældre kommer til at stå i vejen med alenlange forklaringer,” fortæller Lasse, der selv har en fortid som racerkører. Familien driver projektet som en virksomhed, hvor de lægger vægt på at inddrage og give feedback til de sponsorer, der gør det muligt for Malthe at udleve drømmen: ”Der er arrangementer, sponsorerne kan deltage i, og efter hvert løb – også de dårlige – sender vi en pressemeddelelse til sponsorerne og den lokale presse. Det er vigtigt, at vi giver noget tilbage og orienterer om, hvordan vi forvalter pengene,” siger Lasse.

 

Husk hvem der betaler gildet

Netop den tilgang er man begejstret for hos Thisted Forsikring, som er en af hovedsponsorerne for bag unge racerspire: ”Malthe og familien gør det supergodt, arbejder hårdt for sagen og er gode til at komme med tilbagemeldinger, som uundgåeligt knytter os tættere til Malthe. De kommer med ideer, giver feedback, har os i tankerne, henviser til os og får udført en masse for deres sponsorkroner,” siger Rasmus, der samtidig understreger, at man hos Thisted Forsikring har lukket for ’Logo-land’: ”Vi ønsker ikke at være synlige med vores logo alle vegne. Det er ikke interessant, og vi kan ikke forsvare det økonomisk. Derfor ønsker vi de tætte relationer, hvor vi både kan se og mærke, hvad vores penge går til. Der er alt for mange sponsorsamarbejder, hvor virksomheder hælder penge i et hul og efterfølgende aldrig hører et kvæk om, hvordan beløbet er forvaltet. Mange store klubber og hold kunne lære rigtig meget af Malthe og hans familie.”

 

Kollektivt ansvar

Rasmus og Thisted Forsikring er samtidig ikke blege for at komme med en kærlig opsang til andre større virksomheder på egnen: ”Vi mener, at vi har et fælles ansvar for at bakke op om aktiviteterne på vores egn. Det er her vores medarbejdere og kunder bor, og som virksomhed er vi også en del af lokalområdet. Vi tror på, at vi kan gøre en forskel, der ikke bare handler om at tjene penge. Derfor har vi valgt som virksomhed først og fremmest at støtte lokalt i Danmarks Rygrad. Hvem ved, måske andre med historien om Malthe kan blive inspireret til at involvere sig i lokalområdet og dets ildsjæle – og tage et kollektivt ansvar for vores fælles rygrad.”

hvem ved, måske andre med historien om Malthe kan blive inspireret til at involvere sig i lokalområdet og dets ildsjæle – og tage et kollektivt ansvar for vores fælles rygrad.”

 

 

Fakta:

  • Thisted Forsikring er hovedsponsor for Mors-Thy Håndbold, HF Mors og Thisted FC og sponsor for mange mindre, lokale klubber
  • Derudover støtter Thisted Forsikring hvert år en lang række lokale ildsjæle og projekter – fra 2018 under navnet Danmarks Rygrad-prisen.
  • I alt støtter Thisted Forsikring lokale foreninger og projekter med mere end 2 mio. kr. årligt.
  • Malte vandt sit første DM og nordiske mesterskab som 9-årig
  • Team Danmark atlet på DASU’s niveau 3
  • En Thybo med ambitioner; drømmer om en professionel karriere inden for motorsporten

 

Thisted Forsikring, Bizz up, Lokal