Som start-up er der mange discipliner at forholde sig til lige fra økonomi, salg og marketing. Drift og udvikling skal køre optimalt, så kunderne får den værdi, du tilbyder med dine produkter eller services. Og der skal være gode rammer for medarbejderne, som ofte har mange bolde i luften og mange kasketter på i en travl hverdag.

Tekst: Alexander Heegaard, landechef for Danmark hos marketingbureauet Ingager

Et område i stor udvikling er marketing og digital marketing. Her kan det være svært at overskue alle de elementer, som skal til, for at kunderejsen er optimal lige fra æstetik og branding til avancerede algoritmer og data til optimering af lead generering. Professionel hjælp fra et marketingbureau kan derfor være lige så vigtig og nødvendig som den hjælp, du køber fra en revisor eller advokat.

Tre gode råd for succesfuld marketing i din start-up

Du har måske en marketingansvarlig og en plan for marketing, men det kan også være, det hele kører lidt mere ad hoc fra dag til dag. Uanset udgangspunktet er det vigtigt at kende til det fundamentale for at få succes med marketing.6

Her er tre gode råd:

Se marketing som en disciplin

Marketing har gennem årene udviklet sig meget og er i dag et komplekst og fragmenteret område med mange formater, kanaler og globale partnere. Særligt digital marketing er et specialiseret område, som kræver viden for at udnytte det fulde potentiale.

Brug data og indsigter

For at kunne målrette marketingindsatser og få mest muligt ud af budgetterne, er det vigtigt at forstå dine kunder og markeder. Her er data afgørende for at få de nødvendige indsigter. Du har formentlig selv en masse data, som har værdi. Men du kan også købe fx markedsanalyser for at forstå forhold, finde mønstre og se muligheder.

Find de rette kanaler til promovering

Hvad enten du promoverer en virksomhed, produkter eller services er der et hav af kanaler, som er gode at kende for at finde frem til netop der, hvor du bedst når dine kunder og kan formidle dine marketingbudskaber.

En marketingplan skal skabe struktur og handling

Det kan være en god idé at udarbejde en nedskrevet marketingplan, hvor du tager stilling til virksomhedens marketingstrategi. Her kan du også tage stilling til, om du vil eksekvere på egen hånd eller sammen med en partner eller et marketingbureau.

En god marketingplan bør som minimum indeholde en fælles forståelse for den værdi, din virksomhed tilbyder kunderne, hvem dine kunder er og hvordan du kommunikerer med dine kunder.

Et essentielt mål for marketing er at skabe leads, så du skal tage stilling til, hvordan du bedst opnår dette. Det kan være en hjælp at tegne den kunderejse, som dine kunder oplever, når de er i kontakt med dig og din virksomhed. På den måde kan du bedre målrette indsatser og se, hvor og hvordan du skal kommunikere med dine kunder. Det gælder både for nye og eksisterende kunder.

Marketing i en digital verden

I dag foregår mange marketingindsatser i en digital verden, hvor man sjældent ser kunden face-to-face. Så hvordan opleves du af dine kunder, og hvordan kan du kommunikere i øjenhøjde, hvis der ikke er personlig kontakt? Sociale medier (SoMe) giver dig mulighed for at informere og kommunikere med dine kunder. Direkte annoncering gør det muligt at målrette budskaber og opbygge dit brand.

I en SoMe verden opererer du på andre platforme end din egen hjemmeside og evt. nyhedsbreve, så der er nogle konkrete værktøjer og discipliner, som er værd at sætte sig ind i eller få hjælp til fra et professionelt marketingbureau.

Hvornår skal du søge ekstern hjælp

Tid er en ekstremt værdifuld ressource, især for startups. Klog tidsstyring er en afgørende betingelse for succes og sparer dig penge på sigt. Men det kræver oftest både uddelegering og deling af din vision og indsigt

Det kloge træk for en start-up er at samarbejde med et marketingsbureau så tidligt som muligt.

Din marketingspartner hjælper dig både med leads og med at udbrede dine ideer, dit brand, dit produkt og positionerer dig og skaber både salg og gør dig interessant for investorer. Så er der tid tilbage til at gøre netop det, du selv er bedst til.