Reklame

I Aalborg går en iværksætter rundt med is i maven. Kim Jensen lånte i 2014 en halv million i
banken, og sagde så sin faste stilling op hos Novo Nordisk, for at føre sin drøm ud i livet.
Kim ville revolutionere vores adfærd med isterninger og gøre isterninger til en nemmere del
af vores hverdag, ved at skabe verdens første håndholdte isterninge-dispenser.

Icebreaker, Bizz Up, Bizz Up Efterår 2018, Kim Jensen

Kim Jensen gjorde det umulige, skabte et produkt, og ejer nu patenterne på ICEBREAKER,
som nu er til salg i over 50 lande. Samtidig er forhandlingerne med flere store europæiske
kæder også ved at være på plads.

Ideen blev til virkelighed, som led i ambitionen om at gøre isterninger nemmere tilgængelige.
Allerede i 2001 startede planerne, da idémanden bag, Kim Jensen boede i Austin Texas og
der oplevede, hvordan isterninger var en langt mere integreret del af hverdagen. Det satte
refleksioner i gang om, hvordan isterninger kunne blive en hverdagsluksus, der er nem at
tilgå – uden besværlige isterningeposer eller dyre løsninger, som f.eks et
amerikanerkøleskab. Målet blev at revolutionere måden, hvorpå isterninger bliver lavet.

Projektet var til at starte med, ud over hans eget banklån, finansieret via
crowdfunding-platformen Kickstarter, hvor Kim hentede 700.000 dkk inden produktet gik i
produktion. Siden fik han også økonomisk opbakning af både Borean Invest og
Vækstfonden.

Icebreaker, Bizz Up, Bizz Up Efterår 2018, Kim Jensen


ICEBREAKER Urban nytænker isterningemarkedet ved at fylde vand på en lukket
mekanisme, som er vandtæt og bare kan lægges i fryseren i en vilkårlig orientering,

hvorefter isterningerne kan dispenseres direkte fra den flot designede enhed.
”Det har været en stor udfordring at få vand til at fryse inde i en mekanisk konstruktion af
plastik, og at frigive isen ved bare at dreje på et låg. Opgaven var derfor at forsimple et
komplekst produkt, så det er nemt at bruge” forklarer Kim Jensen.

Vejen har ikke været nem, og der har været mange udfordringer undervejs. Kim er blevet
mødt med skepsis overfor projektet, som kun få troede var muligt. Teknologien er
kompliceret, og gentagne produktionsudfordringer har da også forsinket processen. At fryse
vand i en lukket enhed er nemlig ikke umiddelbart en nem opgave.

At vi er de første til at lancere en håndholdt isterningemaskine er ikke uden grund. Der er
mange udfordringer med at smide et komplekst mekanisk produkt i minusgrader. Det er 18
mekaniske dele, der skal passe ligesom tandhjulene i et ur. Det tog mange forskellige
designs og utallige produktionsforsøg at nå dertil, hvor vi er i dag.

Dette første produkt er dog kun starten. Teknologien i ICEBREAKER kan inkorporeres i
adskillige produkter i forskellige størrelser, former og med forskellige funktionaliteter, og flere
produkter er allerede i støbeskeen.

Visionen er da også, at licensere den bekostelige patentportefølje til eksisterende brands
med meget større markedsdækning end hvad ICEBREAKER selv kan løfte, ved at designe
ICEBREAKER(R) teknologien ind i brand specifikke produkter. ICEBREAKER(R) bliver den
nye måde at lave isterninger på.

Icebreaker, Bizz Up, Bizz Up Efterår 2018, Kim Jensen

Fakta om virksomheden Icebreaker Nordic:

● Lancerede det første banebrydende produkt ICEBREAKER Urban 1. november 2017
● Icebreaker Nordic har patentbeskyttelse i det meste af verden på 8 forskellige dele af
den revolutionerende isterningeopfindelse.
● Foruden Kim Jensen ejes Icebreaker Nordic af Borean Invest, Patentadvokat Marc
Münzer, Direktør i RadiCover Enrico Kaarsberg og Kasper Granat, Chief Marketing
Officer i Nordlux.
● Virksomheden har en professionel bestyrelse, bestående af ledende
medarbejdere/ejere fra; Borean Invest, Nordlux, SACKit
● Tre enkle steps: 1. fyld med vand, 2. læg på frys og 3. server
● Isen serveres ved at dreje toppen med et ”twist”
● Naturlig del af middagsbordet
● Designet af den danske arkitekt og designer Henrik Bønnelycke, Bonnelycke mdd.
● Forhandles bl.a. i Bahne, Sinnerup, Værsgo og udvalgte Kop & Kande-butikker.
ICEBREAKER er på nuværende tidspunkt også vej ind i flere europæiske kæder.

Reklame