Vi ved det godt alle sammen! Netværk kan være både karriere- og vækstfremmende for dig og din virksomhed. Men vi får det ikke altid prioriteret, vel? Erhvervshus Midtjylland giver dig herunder fire gode råd om, hvad du bør gøre for at få mest muligt ud af at deltage i et netværk, så et netværk bliver en kilde til vækst og ikke spild af din værdifulde tid.
1: Netværk forpligter, så gør dit forarbejde
Før du møder op i netværket, bør du gøre dit forarbejde og undersøge:
- Hvad er netværkets formål? (er det f.eks. at lave forretning og skabe salg eller socialisere?)
- Hvilke virksomheder er der allerede i netværket?
- Er det produktionsvirksomheder? Er det direktører, rådgivere, advokater, bankfolk?
- Er det lokale, nationale eller internationale virksomheder?
- Er det potentielle kunder, gode netværksforbindelser eller kilder til nyttig viden?
- Hvem er personen, som repræsenterer den enkelte virksomhed i netværket? (er det CEO’en eller sælgerne?)
- Hvilke virksomheder vil du gerne i kontakt med i netværket?
- Hvem kan hjælpe dig med at få kontakt til den pågældende person/virksomhed?
Ovenstående punkter kan også bruges, når du skal udvælge, hvilket netværk du vil deltage i.
LÆS OGSÅ
Styrk dit netværk: Sig tak!
2: Giv mere, end du får retur
Netværk, kunder og relationer kommer ikke af sig selv. Du skal være aktiv, synlig og være et netværksmedlem, der giver mere til netværket, end du får retur. Den der giver meget, får nemlig også meget retur. Med andre ord gælder karma-loven i alle netværk eller pay-it-forward-reglen!
Det betyder, at du og de andre netværksmedlemmer hjælper hinanden med at få succes. Du skal prioritere at komme til netværksarrangementer og ofte også deltage i de uofficielle møder/fester. Kort sagt får de mest aktive netværksdeltagere mest ud af netværket.
3: Vil du leadgenerere, skal du først skabe tillid
Netværk benyttes ofte til leadgenerering, og det kan være en kæmpe gevinst for din virksomhed, hvis du vil have nye kunder. Fordelen ved at benytte netværket til at generere leads er, at din virksomhed kan komme i kontakt med virksomheder, som du ikke kendte i forvejen. Deltagerne i netværket åbner nemlig op for deres netværk – og denne proces er supervigtig!
Ofte starter denne leadgenereringsproces med, at du i netværket fortæller, at du gerne vil i kontakt med ”VIRKSOMHED X”. Med stor sandsynlighed siger en anden netværksdeltager så: ”Jeg kender VIRKSOMHED X, og jeg vil gerne hjælpe dig med at få kontakt og ”åbne” døren til PERSON X i virksomheden”. Efter netværksmødet aftaler I så, hvordan dette bedst muligt gøres for dig.
Denne leadgenerering er meget tillidsbaseret, da netværksdeltageren, der introducerer dig til VIRKSOMHED X i høj grad “står på mål” for, at du er et ordentligt menneske. På samme måde “står du på mål” for andre i netværket, når du introducerer dem til virksomheder eller personer i dit netværk.
Skriv eventuel op hvilke netværk du selv har, hvilke virksomheder du kender, og hvilke personer du har kontakt til.
4: Sæt dig mål med at deltage i netværket
Prisen er meget forskelligt fra netværk til netværk. Prisen er ikke altid det vigtigste, hvis du får den ”gevinst”, du gerne vil have ud af netværket. Hvis dit mål er at få flere kunder – og netværkets virksomheder bliver dine kunder, eller genererer leads til nye kunder, kan du lave en beregning på, om det kan betale sig at være med i netværket. Har netværket derimod nogle sociale perspektiver, er det andre faktorer, du skal måle på.
Nogle netværk er ganske gratis, mens andre koster mange tusinde kroner. Værdien for din virksomhed er den vigtigste – ikke prisen på at deltage.
Sørg for at evaluere efter 6-12 måneder om netværket er pengene og tiden værd – og forlad netværket, hvis det ikke giver den ønskede værdi for dig og din virksomhed.
Erhvervshus Midtjylland tilbyder gratis sparring
Erhvervshus Midtjylland hjælper årligt omkring 4.000 iværksættere og virksomheder med uvildig sparring i forbindelse med opstart og udvikling af deres virksomheder. De er sat i verden og finansieret af de midtjyske kommuner, derfor er deres vejledning gratis. De kan bl.a. hjælpe dig inden for salg og markedsføring.
Ring på 70 22 00 76 eller send en e-mail til info@erhvervshusmidtjylland.dk
Læs mere på Erhvervshus Midtjyllands hjemmeside.