Når effektiv sikkerhedskontrol og god gæsteoplevelse går hånd i hånd.

Tekst: Lise Korsgaard
Foto: Jimmi Hjort Jensen

Sjældent fører skærpede sikkerhedskrav til mindre ventetid og mindre besvær med håndbagagen. Men i Aalborg Lufthavn har man formået at lade en øget sikkerhedskontrol gå hånd i hånd med en bedre gæsteoplevelse. Bizz Up er taget en tur til Aalborg Lufthavn for at få en snak med afdelingsleder, Michaela Joseph, om sikkerhed og gæsteoplevelse.

Ta’ det roligt! – ingen stress i Aalborg LufthavnAalborg Lufthavn, DAT, Bizz Up

Vi kender det alle. Du står i en lang kø i Security og venter på, du skal have håndbagagen tjekket. Når det så endelig bliver din tur, begynder panikken at sprede sig. Du skal bruge tre, fire, måske fem bakker. Én til din jakke, der fylder en hel bakke. Én til din taske, og så skal du have din computer op ad tasken. Du skal bruge en bakke mere, men der er ikke plads til at skubbe den ind, fordi personen bag dig allerede er begyndt at presse på. Og, for pokker, dit ur! Og dit bælte! Du går igennem kontrollen, men den bipper. Retur igen! Du glemte din telefon i lommen. Du kommer igennem. Men nu er det din bagage, der ikke består kontrollen … iPaden! … for pokker! Forfra!

Denne stress inden et vigtigt møde eller måske inden du skal på en velfortjent ferie, oplever du ikke i Aalborg Lufthavn.

Nyt sikkerhedssystem er 80% mere effektivt flowmæssigt

”Alt hvad vi gør her i lufthavnen, tænker vi service med i,” starter Michaela Joseph. Allerede få minutter inde i samtalen, mærker man hendes passion for oplevelsesdesign – både for medarbejdere og passagerer.

LÆS OGSÅ

Søren Vester: Om IKKE at være online på dit, dut og DAT

I 2019 indviede Aalborg Lufthavn et nyt security flow med en ny teknologi, der er 80% mere effektivt flowmæssigt end det tidligere og dermed giver en endnu bedre serviceoplevelse for passagererne, når de skal igennem sikkerhedskontrollen.

”Det nye flow består af fire flows, som er ét mere end det gamle flow. I dag har vi tre udpakningsborde pr. flow, hvor vi i ”gamle dage” kun havde ét udpakningsbord”, fortæller Michaela Joseph, mens hun laver situationstegn med hænderne, for at understrege at gamle dage blot er et år siden.

Aalborg Lufthavn, DAT, Bizz Up

Fokus på det rette sted – styrket af systemetAalborg Lufthavn, DAT, Bizz Up

Med den nye teknologi kommer også remote-screeninger i lufthavnens tjek. Det betyder, at når en lufthavnsoperatør sidder i ét flow, så kan han/hun også tjekke håndbagagen i de øvrige flow. ”På den måde kan vi drifte med flere flows ad gangen med én lufthavnsoperatør, og frigive andre ressourcer til at være nærværende og imødekommende overfor vores passagerer,” fortæller Michaela Joseph.

Der er forskellige arbejdspositioner i Security-tjekket, som Michaela Joseph forklarer: ”Vi har positioner i tjekket, hvor vi udelukkende har fokus på at koncentrere os om sikkerheden. Der er også andre positioner i tjekket, hvor man som medarbejder er trukket frem i tjekket og er nærværende og har fokus på service og passagerens behov.”

Én person står ved ”metaldetektorkarmen” og har fokus på, om karmen giver udslag, når gæsten går igennem. Karmen giver udslag i form af lyde. ”Vi har nogle forskellige lyde og lys, som indikerer en markering, der hvor udslaget falder,” fortæller Michaela Joseph. Kommer der udslag, så skal den rejsende ind i securityscanneren, hvor der tages et billede. Derefter vil passageren blive visiterer, hvor markeringen er. ”Vi har valgt netop denne løsning i Aalborg Lufthavn for igen at gøre oplevelsen nemmere og mere brugervenlig – både for passagerne og for personalet.”

”Så har vi ”screeneren”. Det er den person, der analyserer håndbagagen. Man sidder typisk 20 minutter ad gangen på denne post, for det er, hvad man typisk kan holde fokus til,” fortæller Michaela Joseph. ”Så rokerer vi mellem personalet.”

Ud over en person ved karmen og screeningen, så har lufthavnen også en fast bemanding ved re-check, som er, når bagagen bliver udpeget til et ekstra eftersyn.

I Security er der også en medarbejder, som hjælper de passagerer, hvor der er ekstra behov for det. ”F.eks. er der en rejsende, der kommer med et spædbarn på armen, kørestolsbrugere eller en person med Solsikkesnoren omkring halsen, så får vi dem igennem en sidegang.”

SOLSIKKESNOREN

Solsikkesnoren er en keyhanger, som udleveres i danske lufthavne til rejsende med et usynligt handicap/diagnose, så personalet kan tage ekstra hensyn. Snoren skal tilsikre, at man som medarbejder genkender de passagerer, der har et usynligt handicap/diagnose, uden at de behøver at fortælle om eller forklare sig. Det kan være angst, autisme, ordblindhed, ADHD eller bare ikke kunne lide at have mange mennesker omkring sig.

”Så kan vi også forbedre deres oplevelse i lufthavnen – f.eks. ved at få dem igennem ’fast track’, så de ikke skal stå i kø med andre”

Michaela Joseph

Øget sikkerhed skaber bedre kundeoplevelseAalborg Lufthavn, DAT, Bizz Up

Jeg spørger Michaela Joseph om, hvad den største udfordring var, inden lufthavnen fik det nye sikkerhedssystem og her svarer hun hurtigt: ”Det var ventetiden!” Men det er de kommet til livs med det nye sikkerhedssystem. Den nye teknologi tillader nemlig, at passageren i Aalborg Lufthavn ikke skal have elektronik op af tasken. Du skal heller ikke have bælte og ur af, når du går igennem metaldetektoren.”

Mens vi taler, lader Michaela blikket falde på en skærm, der viser Security. Et væld af grønne og grå prikker indikerer passagerer og medarbejdere. Jeg spørger ind til skærmens formål. ”Det er en visuel oversigt over køen i tjekket. På den måde kan jeg holde øje med, om der er brug for hjælp, og sikre at både mine medarbejdere har de bedste arbejdsforhold og de rejsende den bedste rejseoplevelse,” fortæller Michaela Joseph, som ofte selv springer til, når antallet af grønne prikker bliver for dominerende i forhold til de grå.

Det er som om, alt i lufthavnen drejer sig om at holde et højt serviceniveau, så jeg spørger: Hvad er vigtigst – sikkerhed eller service? ”Sikkerheden kommer selvfølgelig altid først! Men det ene udelukker ikke det andet. Vi har den nyeste teknologi, som sikrer, at vi kan tilbyde et højt serviceniveau, samtidig med at vi også har et højt sikkerhedsniveau. Det frigør ressourcer til også at kunne fokusere på kundeoplevelsen,” fortæller Michaela Joseph. ”Det er dét, vi er gode til, og det er dét, vi vinder priser på. Men sikkerheden kommer først.”

”Hver gang vi laver noget nyt inden for sikkerhed, forsøger vi at designe det, så det bliver en forbedret oplevelse for passageren og som minimum ikke til gene. F.eks. i vores securityscanner skal passageren ikke selv dreje rundt, som man f.eks. skal i andre lufthavne. Vi har ladet detektoren dreje rundt om den rejsende, for at genere mindst muligt.”

Udover den nye teknologi, som både højner sikkerheden, men også kundeoplevelsen, så har lufthavnen også automatiseret, at bagagebakkerne kommer direkte ud til passagererne, og de kører ligeledes direkte tilbage under båndet og er klar til de næste. Med det nye security flow kan ca. 975 passagerer gå igennem i timen mod tidligere ca. 540 passagerer.

 

FAKTA OM AALBORG LUFTHAVN

20 minutter

Det er en anbefaling, at man max må sidde 20 minutter ad gangen og screene bagagen.

14 dage

Hvis du har fået konfiskeretnogle væsker ved check-in, så opbevarer Aalborg Lufthavn det i 14 dage, så du kan afhente det, når du kommer hjem igen.

Danmarks bedste

Aalborg Lufthavn har vundet flere priser – bl.a. ”Danmarks bedste lufthavn” ved Danish Travel Awards i 2019.

 

DAT, find dit Bizz Up Magasin, Distribution, find magasin, Bizz Up, Bizzup.dk