Tiderne for marketing ændrer sig hele tiden. Hvert år er der nye trends, teknologier og programmer, som enten gør det lettere eller svære at nå de helt rigtige kunder. Vi har samlet dette års bedste B2B marketing råd til dig, som du kan arbejde videre med i din forretning.

Tekst: Louise Jensen, Bizz Up

1. Content Marketing

For mange er ’content marketing’ ikke et nyt begreb længere, da det har været fokusområder for mange virksomheder i nogle år. For en god ordensskyld, så opremser vi lige hvad det helt præcist er.

Content Marketing handler om at skabe værdifuldt indhold i din markedsføring. Det handler ikke om, at give et godt tilbud – men det handler om de gode fortællinger bag produktet, produktionen eller virksomheden. Content Marketing handler også om, at dine kunder får en relation til din virksomhed, og derfor vil bruge dine produkter frem for andre tilsvarende. Indholdet i din markedsføring med brug af Content Marketing skal tilpasses og distribueres til din målgruppe. Content Marketing handler altså om værdifuldt, værdiskabende og velproduceret indhold, så dine kunder bliver mere interesserede og loyale.


Få GRATIS e-bog med 10 tips til at booste dit B2B salg

* indicates required



Når du bruger Content Marketing som en del af dine B2B markedsføringsstrategi, skal du have produceret relevant og professionelt materiale, så du viser, at du er eksperten.

Du kan gøre det på flere måder:

Lav video
Alle ved, at videomateriale bare ér bedst, i flest tilfælde, fordi du fastholder kundens opmærksomhed (hvis denne er interesseret) og du kan formidle meget information på kort tid. Du kan indtale informationerne, opsætte en grafisk lækker video, vlogs eller noget helt andet, som passer til din målgruppens videopræferencer.

Mobiloptimeret indhold
Over halvdelen af internettrafikken foregår fra en mobilenhed. Faktisk er Google begyndt at prioritere mobilvenlige hjemmesider i søgeresultater.


Læs også: Emojis 101: Sådan ved du hvornår du skal bruge emojis i din forretning


SEO optimeret indhold
Google, og andre onlinesøgemaskiner, har meget magt i dag. Så derfor skal du gøre dig selv en tjeneste, og få SEO optimeret dit indhold hurtigst muligt, så dine kunder finder dig, og ikke dine konkurrenter.

Relevant og personligt indhold
Lav en markedsundersøgelse, og find derfra ud af hvad dine kunder ønsker at vide mere om, hvilke parametre der sælger bedst eller andet, som kan forbedre din markedsføring – og altså ramme spot-on.

Brug tid på at nå dine kunder
Distribueringen af dit indhold kan, og skal, tage noget tid. Du kan gøre brug af Google AdWords, Facebookannoncering og andre annonceringsværktøjer, for at ramme dine kunder med det samme, og undgå at blive en del af ’’støjen’’ fra andres markedsføring, konkurrencer og gode tilbud.

2. Start med at lave video allerede i dag

Eksperter forudser, at 80% af alt trafik online vil være videoindhold. YouTube.com er bl.a. verdens andenstørste søgemaskine.

Videoindhold kan være alt lige fra branding, teaservideoer af nye produkter, fremvisning af produkter, tips og tricks, velkomstvideo til nye leads og selvfølgelig, Content Marketing.

Videoer har en større fastholdelsesrate, og en lavere afvisningsprocent end en informationsside, artikel eller blogs.

B2B Marketing 2020, Bizz Up, Content, Video, Email automation

3. E-mail automation

Når din virksomhed vækster, så bliver det svære og svære at ”please” (behage) dine leads, på samme måde som da antallet var overskueligt. Du bør derfor bruge tid, og måske penge, på at lave automatiserede e-mails, så dine kunder/leads får så personlige mails, tilbud, nyheder m.m. som er tilpasset den enkelte.

Du kan starte med, at dele dine subscribers op i grupper, så du kan holde dem adskilt ud fra interesser, hvilken funktion de har, hvor de befinder sig på købsrejsen osv.

På den måde kan du starte en mere personlig markedsføring, hvor kunden føler sig set.