Byens Forlag startede for 11 år siden, da forlægger Thomas Aagaard Skovmand blev træt af kontorlivets trummerum. Som iværksætter kombinerer han klassiske bogcaféer med moderne fleksibilitet og går gerne efter at afsætte bøger alternative steder.
Tekst: Asger Nørkær Nielsen
Oplagstallene dykker, internettet udhuler værdien af de fysiske formater, og gider nogen overhovedet læse bøger mere?
Forlagsbranchen er ikke for sarte sjæle i en tid, hvor streaming stjæler opmærksomheden, og hvor mindre profitable e- og lydbøger har bidt sig ind på det gode gamle fysiske bogformats enemærker. Det kræver, at man hele tiden er på vagt over for vanetænkning, hvis man vil begå sig i forlagsverdenen, mener Thomas Aagaard Skovmand, iværksætter med sin virksomhed på 11. år, Byens Forlag.
“Jeg havde fra starten en idé om, at vi skulle skille os ud, hvis vi skulle have en chance iblandt de etablerede mastodonter.”
LÆS OGSÅ
Mor og datter indtager mandig branche: Jagt er ikke bare for mænd
Derfor arbejder forlaget meget i gadeplan. Byens Forlag skal møde byens folk. Bøger cykles gerne ud til kunderne. Der laves alternative events som oplæsninger i kældre, kirketårne og hjemme hos folk. Der spilles for eksempel rundbold eller bordtennis med bøger som bat. Og i stedet for at sidde på et almindeligt kontor er forlaget delt i tre redaktioner rundt i landet, hvor der arbejdes i en bogcafe. Den bruges både som kontor og ambassade for forlaget. Kunder og læsere kan komme ind og selv sidde og arbejde, drikke kaffe eller bladre i forlagets bøger.
“Jeg oplever til stadighed forlagsbranchen som en smule støvet og konservativ. Det vil vi gerne bryde med ved at give folk en anderledes, levende og mere vedkommende oplevelse, når de møder os i en af vores bogcaféer eller tager del i en event,” siger Thomas Aagaard Skovmand.
Klar på corona-omstilling
Da Danmark 12. marts lukkede ned i stor stil, lukkede forlagets caféer, og det betød, at hvor de ansatte arbejdede hjemme halvdelen af tiden, var de nu hjemme hele tiden. Overgangen var relativt smertefri, selvom der selvfølgelig røg en indtægt fra caféerne.
“Jeg tror, at man ved at have en forretning, hvor man har flere ben at stå på, er bedre rustet til at klare alle de udfordringer, som kommer i en omskiftelig tid og branche,” siger Thomas Aagaard Skovmand.
Gennemsnitsalderen i forlaget er forholdsvis lav, og det har også en betydning for måden, arbejdstiden er indrettet.
“Jeg oplever en yngre generation, der er omstillingsparat, nytænkende og vant til, at meget kommunikation foregår digitalt, og som ser skellene mellem arbejde og hjemme mere flydende. Det kræver mere ansvarlighed, når man arbejder på den måde, men det oplever jeg, at de fuldt ud lever op til. Hos os tror jeg, det giver en højere effektivitet at give de ansatte mere frihed. Mange af medarbejderne i forlaget kommer også direkte fra universitetsverdenen, og her er de vant til at arbejde frit og mobilt. Selvfølgelig med deadlines og disciplin,” siger Thomas Aagaard Skovmand.
Stamlæsere på værtshuset
Det med at skille sig ud bliver taget ret alvorligt for den 48-årige iværksætter.
For hvem siger, bøger kun skal sælges gennem boghandlere? Da forlaget sidste år udgav bogen Bodega Blues, kunne den købes direkte på de værtshuse, som den beskrev.
“Den har faktisk solgt mere på værtshusene end gennem de traditionelle forhandlere. Det er jo helt vildt og et bevis på, at man aldrig skal tage for givet, at ens kunder kun kan nås på én bestemt måde. Bøger skal ikke nødvendigvis kun være i en boghandel – det er gammeldags. Bøger skal møde læsere og kunder alle mulige steder.”
Bøger skal heller ikke nødvendigvis skrives i et lufttyndt loftskammer. Thomas Aagaard Skovmand er selv forfatter til flere spændingsromaner, og i 2012 skrev han Mågejægeren i Københavns Lufthavn på storskærm for øjnene af travle rejsende. Både for at give sig selv og mulige læsere en anderledes oplevelse.
Kontorlandskabets mange lange blikke
Det hele startede i 2009, da Thomas Aagaard Skovmand efter nogle år som journalist overvejede, om han skulle søge næste job eller tage chancen og springe ud som iværksætter. Med ansøgningen halvvejs inde i postkassen, bestemte han sig i det øjeblik for, at det var nu eller aldrig.
“Jeg gad ikke flere lukkede kontormiljøer med hæve-sænke-skriveborde og chefer og kollegaer, der kigger, når man rejser sig fra sin plads,” siger Thomas Aagaard Skovmand.
Det blev først til en bogcafé i København og nogle få bøger. Derfra steg antallet af udgivelser og ansatte med åbninger af bogcaféer i Vejle og Aarhus i 2017 og 2019. I dag udgiver forlaget 50 bøger om året.