Hver sjette medarbejder føler sig mindre loyal overfor sin arbejdsgiver efter at have arbejdet hjemmefra.
65% medarbejdere føler sig mindre forbundne med deres kolleger, hvilket i sidste ende påvirker deres arbejdsglæde.
KØBENHAVN d. 25.08.21
På nuværende tidspunkt er mere end 16% medarbejdere mindre loyale overfor deres arbejdsgiver end før coronakrisen. Det fremgår af en hollandsk rundspørgeundersøgelse blandt 1.107 medarbejdere iværksat af Zoku og udarbejdet af Panelwizard. En vigtig forklaring peger i retningen af manglende fysisk kontakt. To tredjedele af de adspurgte føler sig mindre forbundet med deres kolleger efter at have arbejdet hjemmefra over en længere periode.
Forandringer i virksomhedskulturen påvirker medarbejderne
Hjemmearbejdet holder ved. For at opretholde relationen mellem kolleger vælger flere arbejdsgivere en mere hybrid arbejdsgang, hvor der er en lille overvægt af hjemmearbejde overfor at arbejde fra kontoret. Undersøgelsen viser dog, at organisationer løber en risiko, når de går på kompromis med samarbejdet og sammenhængskraften blandt deres medarbejdere. Eksempelvis siger 59% af medarbejderne at relationerne i teamet og dynamikkerne i virksomheden har ændret sig markant siden begyndelsen af coronakrisen.
Behov for mere vejledning og kontakt
Det er ikke kun dynamikkerne, der har ændret sig. 43% af de adspurgte mener at kulturen på deres arbejdsplads ligeledes har ændret sig. Den nye hybride arbejdsgang kommer til at have en påvirkning, og hverdagen bliver ikke, som vi kender den fra før pandemien. Løsningen på problemet virker relativt enkel – at mødes oftere. 78% af svarene indikerer at fysisk møde med kollegerne har en positiv indflydelse på arbejdsglæden. Mere end halvdelen af medarbejderne savner undervisning, redskaber og vejledning i at forbedre hybridt (og remote) samarbejde.
Læs også » Zoku: Nyt hotelkoncept gør det til en leg, at rejse til København med sit arbejde
“Vi har i en tid bemærket en stigning i lokationsuafhængighed og hybrid arbejdsgang, som inden pandemien hovedsageligt var for digitale nomader, startups, scaleups og selvstændige. Under nedlukningen kunne alle begynde at arbejde hjemmefra, og nu oplever vi, at de fleste endnu ikke vender helt tilbage på arbejdspladsen. Der er et nyt skifte i forhold til ‘corporate nomader,’ nemlig folk, som i stedet for at arbejde fra en fast lokation, med faste arbejdstider, hellere mødes regelmæssigt for at styrke sammenhold, samarbejde, vidensdeling og arbejdsglæde. Dette vil vi kun komme til at se mere af fremtiden. Det er op til virksomheder aktivt at fokusere på facilitering af relationer og skabe en virksomhedskultur, som kombinerer hybridt og fysisk samarbejde. Det bekræfter denne undersøgelse.” siger Hans Meyer, Managing Director og Co-Founder hos Zoku.
Undersøgelsen er bestilt af Zoku, det første hjemme-kontorkoncept i Amsterdam, som siden 2016 har bevist nødvendigheden af et innovativt hjemmearbejdsliv. Baseret på undersøgelser og erfaringer har Zoku udviklet ‘ReConnect’ forløbet for at give medarbejdere redskaber til at arbejde sammen, hver for sig, inden for organisationen. En interaktiv måde, hvorpå medarbejderne i organisationen lærer, hvordan de igen kan samarbejde, både fysisk og remote, efter en længere periode. Herved øges samhørighedsfølelsen og sammenhængskraften inden for et ansvarligt miljø.
_____________
Om Zoku
Zoku har skabt en ny kategori indenfor hotelindustrien med sit hybride hjemme-kontorkoncept, og vundet priser for designet af deres Zoku Loft mikrolejligheder. Zoku er opkaldt efter det japanske ord for familie, stamme eller klan, og åbnet i 2016 af de hollandske iværksættere Hans Meyer og Marc Jongeriu. Zoku gør det nemt at forene liv og arbejde for et stigende antal globetrottere, lokationsuafhængige fleksarbejdere og digitale nomader. Det nytænkende koncept strækker sig bredere end ‘bare et sted at sove.’ Zoku har vundet adskillige priser, modtaget rosende gæsteanmeldelser og blevet hyldet for sit levende Social Space og unikke fællesskab, som netop fører til ægte relationer mellem gæster. Zoku blev i 2018 B Corp certificeret, og er dermed et af de første hoteller i verden til at opnå denne anerkendelse. Efterfulgt af sin succesfulde åbning i Amsterdam har Zoku, under pandemien, ekspanderet med to nye lokationer i København og Wien. Hotellet er udnævnt som et af verdens 25 sejeste hoteller af Forbes.