Reklame

Online marketing er en kringlet størrelse, og det er ikke bare lige sådan at få succes på tværs af de mange platforme. Der er nemlig flere, som skal tilfredsstilles med dine markedsføringstiltag. For det første skal du forføre dine kunder, men de finder dig ikke, hvis du ikke først charmerer dig ind på Google eller de andre søgemaskiner.

Selvfølgelig er der annoncering på sociale medier, men de bliver taget ud af regnestykket her i teksten, hvor vi ser på, hvordan du vækster organisk med tekster til din hjemmeside. Det kan lyde simpelt at skrive tekster, men du kan skade dig selv mere, end du vil gavne dig selv, hvis du ikke har styr på formidlingens kunst.

Når du er kommet gennem denne artikel, og du måske indser, der er brug for hjælp, kan du tage kontakt til eksempelvis Texta der er eksperter i at formidle på skrift, men det kan jo også være, at du selv kan klare opgaven – nu ser vi.

Så er introen slut, og nu skal vi i gang med det, du har ventet på – hvordan kan tekster konvertere kunder samt hjælpe dig i den hårde konkurrence hos søgemaskinen Google.

Google elsker lange og informative tekster

De seneste studier har igen påvist, at lange tekster er noget, som Google virkelig sætter pris på, men hvorfor? Den populære søgemaskine gør alt, hvad den kan for at vise sine besøgende det, som den vurderer til at være mest interessant, og her har lange tekster en enorm indflydelse. Det skyldes kort sagt, at lange tekster som udgangspunkt er mere uddybende samt informative, hvorfor læseren vil få mere værdi ud af en sådan tekst. Selvfølgelig skal den ikke bare være fyldt, fordi så kan Google sagtens se, at læseren hurtigt hopper fra, hvilket betyder en lav dvæletid, og så skubber den dig nok ned af rangstigen. Der skal være informationer, et levende sprog eller noget helt tredje, som holder læseren til ilden, så du kan forbedre den famøse dvæletid.

Skriv teksten ud fra søgeordsanalysen

Du skal ikke keywordsstuffe, men det er igen blevet en prioritet hos Google, at du har søgeordene med et par gange (også mere) i teksten. Der er påvist en korrelation mellem brugen af søgeord og rangeringen. Du skal altså ikke være bange for at skrive det ofte, men selvfølgelig må det ikke gå ud over indholdet, så hopper kunderne fra.
Når du skal finde de rette ord, skal du i gang med en søgeordsanalyse, hvor du kan kortlægge volumen, hensigten bag søgningerne, konkurrencen samt meget mere på de enkelte ord, hvorfor det hurtigt vil være muligt for dig at lave tekster, som Google og kunderne sætter pris på. Når du skal lave en søgeordsanalyse, kan du bruge gratis programmer såsom Googles egen Keyword Planer, Analytics, men ellers er Ahrefs også et fantastisk værktøj til dit arsenal i tekstforfatningskampen.

Fang kunderne med de rette produkt- og kategoritekster

Lykkes det dig at komme i mål med de to ovenstående råd, vil du alt andet lige blive rangeret godt i søgemaskinerne, og dermed kan du nu se frem til ekstra trafik til dine sider. Denne trafik skal du selvfølgelig gøre alt for at konvertere, for ved at de har fundet frem til dig, kan du allerede antage, at de er længere nede i salgstragten.

Er kunden først kommet ind gennem nogle af dine søgeord, og er de landet på en underside i form af en kategori, eller er de helt nede på produktniveau, skal du være klar til at forføre dem med ord.

Dine kategoritekster er typisk de længste, og det skyldes, at de skal fange opmærksomheden fra Google, men også kunderne, der kommer ind. Kategoriteksterne må dog ikke være for specifikke, men de skal i stedet fokusere på den værdi, der skabes med de underliggende produkter. Samtidig skal de give en indikation på, hvad der kan forventes. Du må ikke være for konkret ift. at nævne produkter og brands, da udskiftning i dit sortiment kan resultere i en kategoritekst, der pludselig ikke passer. Så hold det overordnet, og hold fokus på værdien.


LÆS OGSÅ: ONLINE MARKEDSFØRING VAR SVÆRT FØRHEN – OG DET ER DET STADIG


Produktteksterne er en lidt anden snak, fordi her skal du lukke salget med kunden, der nu står plantet helt i bunden af salgstragten. Her skal du kun kort sælge værdien og målet, som produktet kan medføre. Du skal nemlig i stedet være meget specifik omkring, hvad produktet har af funktioner, mål, leveringstid, fragtpris mm. Den besøgende må ikke sidde tilbage med et eneste spørgsmål, fordi det tager ikke lang tid at hoppe over til konkurrenten, og det sker altså, hvis du ikke leverer svar på alle spørgsmålene. Alle specifikationer må desuden gerne være listet op overskueligt, så kunden hurtigt kan navigere rundt og finde den rette information – punktform er et godt bud.

Teksterne er din sælger, nu hvor du ikke har mulighed for at snakke med kunderne ansigt til ansigt, så du må ikke gå på kompromis her.

Svarer du på det hele, og har du måske en video til at bakke teksten op, kan du godt regne med, at dine konverteringerne stiger kraftigt, og det kommer til at vise sig hurtigt.

Tekster ser ud til kun at få en stigende betydning inden for online marketing, hvorfor det er alfa og omega, at du holder dig opdateret her, hvis du vil have en synlig hjemmeside, der sælger og opnår sit fulde potentiale.

Reklame