Mange kan ikke forstå værdien af at sætte sig ned og bruge tid på at lære sig selv og sin forretning at kende. Begrundelsen er ofte ”Jeg kender jo min forretning, og jeg tjener penge”. Et ret godt argument – jeg vil alligevel anbefale de fleste at gøre det, på baggrund af en række faktorer.  

Tekst: Anders Fogh, Startup Central

Startup Central, Startupcentral, Bizzup.dk, Bizzupdk, forretningsplan

Ændre eller fastholde kurs

Jeg har selv drevet virksomhed i knap 2 år, og dagsdato sidder vi 7 mand på kontoret i Horsens. Jeg har i løbet af den tid intensivt gjort brug af min forretningsplan – Specielt de første mange måneder, for at se om jeg holdte den forventede udvikling. Jeg har ofte fundet mig selv i situationer, hvor jeg skulle afgøre om jeg vil ændre kurs eller fastholde. Jeg er ordblind, og har af den grund aldrig fundet den store glæde i skolearbejde, såsom at skrive opgaver. Min forretningsplan har i mange henseender fået mig til at gøre op med den holdning, da den skriftlige fremstilling har givet mig mulighed for at udvikle mit forretningskoncept og desuden hjulpet mig til at styrke mine lederegenskaber. Det betyder dog stadig at det har været en hård kamp at opdatere og bruge den, men jeg havde bestemt ikke været samme sted uden det arbejde, jeg har lagt i min forretningsplan.

Se din forretningsplan som handlingsplan

I den sammenhæng vil jeg gerne ligge vægt på, at det bestemt ikke er nødvendigt med en 100 siders lang forretningsplan – det har jeg ikke selv været i stand til, eller haft brug for at skabe. I min optik, kan det være ligeså fyldestgørende, hvis du blot har alle de komponenter med, som er relevante i dit tilfælde. Desuden vil din forretningsplan ændre sig i takt med at du får kunder og at der kommer udviklingsmuligheder i markedet. Du skal se din forretningsplan, som en strategi eller en handlingsplan og af den grund må den ikke blive uoverskuelig eller være svær at rette i, hvis din virksomhed har brug for at ændre retning.


SE OGSÅ

Tør du give din viden væk?


I langt de fleste tilfælde vil det være afgørende at lave en forretningsplan, hvad end du er i opstartsfasen eller længere i forløbet – det gælder også dig, som ikke nødvendigvis er ude efter investeringer. I opstarten af din virksomhed skal du se din forretningsplan som dit første strategiske udgangspunkt. Inden du starter maskinen op, ringer ud og arbejder på dit håndværk er det essentielt at du ved, hvordan processen skal forløbe – hvad er målet? har du tænkt over du ukendt faktorer? skat og moms?

Find skabeloner som hjælper dig på vej

De fleste forretninger er bygget på mål og drømme – hvorfor skulle man ellers være startet op? Den absolut bedste måde at styrke din rejse på, er ved at skrive den ned. Så du overskueligt kan finde dine mål og de tanker din forretning er bygget på. Det er altid en sjov proces at se tilbage på den udvikling, du og din virksomhed har været igennem.

Der findes et utal af skabeloner, til at lave en god forretningsplan og der findes ligeledes mange forskellige modeller, som kan indgå. Min holdning til alle modeller – lige fra SWOT-analyse til Business Model Kanvas – er at du udelukkende skal lave dem, hvis de har en reel værdi for din virksomhed og opstart.

På den måde bliver din forretningsplan også en personlig bibel og derfor skal den være skrevet i dit sprog, behandles med respekt og kun indeholde det nødvendige. Du skal ikke lave en forretningsplan, hvis du absolut ikke ønsker det, men hvis du vil have de bedst mulige forudsætninger for din virksomhed og muligheden for at skabe den rette viden om dine kompetencer og mål, er den essentiel.

Startup Central, Startupcentral, Bizzup.dk, Bizzupdk, forretningsplan

Startup Central er Danmarks største fordelsklub for selvstændige og iværksættere

Det betyder, at du, som medlem, får rabatter og særtilbud på services fra Startup Centrals samarbejdspartnere samt ubegrænset coaching og sparring fra vores 50+ erhvervscoaches.

Startup Central har mere end 17 samarbejdspartnere, og er altid på udkig efter flere. På nuværende tidspunkt udbyder vi, igennem vores samarbejdspartnere bl.a., tilbud på regnskabsprogram, lønsystem, hjemmeside, apps, bankløsninger og meget mere.

Vores coaches kommer fra mange forskellige brancher og kan være behjælpelige med stort set alt, hvad en iværksætter har brug for at vide på sin iværksætterejse. Har du, som iværksætter, nogensinde tænkt ”hvorfor skal det være så dyrt” eller ”hvorfor skal det være så besværligt”? Så kan du med fordel blive medlem af Startup Central – det koster blot 149 kr. pr. måned inkl. moms.