At pitche din idé har altid været den bedste fremgangsmetode, når det gælder om at få investorer, samarbejdspartnere eller andre vigtige aktører og interessenter med på din rejse. Vi, hos Bizz Up, har spurgt fire af Danmarks bedste eksperter inden for pitch – så du kan blive endnu bedre.

Vi har tidligere udgivet denne tekst i en e-bog – du kan finde den her. God læselyst!

#1 FOKUSER4 tips til killer pitch, killer pitch, tips, Bizz Up

Skrevet af Lauge V. Rasmussen, fra pitcherific.com

”Fokuser mere på behovet end på løsningen, når du pitcher, og fortæl om behovet, før du fortæller om løsningen.”

Den fejl jeg oftest møder, er at der bliver fokuseret mest og nogle gange udelukkende på løsningen/produktet. Det er et kæmpe plus, hvis du som iværksætter, klart og levende, kan opridse et helt aktuelt behov og kaste lys på vigtigheden af det, gerne fortalt med en brugers/kundes historie. Så ved man, du forstår dit marked. Når først behovet hos en helt specifik bruger står lysende klart, for den du pitcher til, vil løsningen stå meget stærkere og timingmæssigt falde rigtigt. Hvis du lægger ud med løsningen, er det lidt som at så et frø direkte oven på jorden, og idéen får sværere ved at slå rod hos modtageren, hvorimod et frø (din løsning) sået, i velforberedt, gødet, muldjord (velbeskrevet behov) har, meget større chance for at slå rod.

#2 TRÆN NU DEN PRÆSENTATION

Skrevet af Stefan Overby Stamm, fra connectdenmark.com

Din pitch skal sidde på rygraden, så du kan den lige så godt som dit CPR-nummer. Din præsentation skal helst være kort og præcis og altid tilpasset dit publikum. Den fantastiske præsentation er ikke nødvendigvis den, du giver første gang. Præsentationsteknik kan trænes som en muskel. Alle vil kunne se, at du har øvet dig… Så træn, træn, træn…

’’Træf klare valg om hvorfor og hvad du præsenterer. Tilpas det til tilhørerne. Præsenter det med ægte entusiasme. Og træn nu den præsentation – ALLE vil kunne se, at du har øvet dig”


LÆS OGSÅ: 19-ÅRIGE DANIEL FRA WATER.DK,  SÆLGER SVØMMEUDSTYR FOR MILLIONER


#3 VÆR FORBEREDT

Foto: Trine Willer
Skrevet af Mia Wagner, fra freeway.dk

’’Sørg for at være forberedt og vær tydelig om, hvad du ønsker for din virksomhed, og hvad du ønsker af investor.’’

Du er allerede meget nærmere dit mål, hvis du inden pitchen sætter dig ned og grundigt visualiserer, hvad du gerne vil have ud af mødet: Du bliver skarp, du kan bedre tage imod bud, og du kan hurtigt være klar med et godt modbud. På samme måde er det vigtigt, du visualiserer og øver dig i at være tydelig i forhold til din vision for din virksomhed. Der er langt større sandsynlighed for, jeg vælger at indgå et samarbejde, når jeg kan mærke, du er forberedt til fingerspidserne. Hold dig ikke tilbage. Find modet til at bede om den hjælp, du har brug for. Et pitch fungerer klart bedst, når iværksætteren er ligefrem og præcis omkring behovet. Du har kort tid til at fange investors interesse, og det virker uprofessionelt, hvis investor skal gætte på iværksætterens behov. Øv dig hjemmefra. Du kan eventuelt optage dig selv, mens du pitcher, og så analysere på din fremtoning bagefter. Er du præcis nok, får du de vigtigste budskaber frem, og har du overskud til at lytte og holde øjenkontakt med investor?

Der kan være forskellige grunde til, at du skal pitche. Det kan være, at du søger kapital – hvis det er tilfældet, så skal du forberede, hvor mange ejerandele du er villig til at afgive og til hvilken valuation. Hvis det er en person til teamet eller et bestyrelsesmedlem, du søger, så skal du være klar på, hvilke kompetencer vedkommende skal besidde. Hvis det er gode råd og sparring, så skal du koge dine udfordringer ned til få, klare overskrifter.

#4 PRODUKT, TEAM OG MARKED

Skrevet af Peter Warnøe, fra nordiceye.com

Produkt

Dit produkt bør være færdigudviklet, testet på tilfredse kunder og gerne have opnået en vis omsætning når du holder en pitch. Investoren skal finde idéen god, forstå produktet og se potentiale for skalering. Forklar krystalklart, hvilken værdi produktet tilfører relevante kunder – og hvordan dit produkt differentierer sig fra konkurrenternes.

Team

Helst min. to founders – enkeltmandsfirmaer er sårbare – og en fordel, hvis I har arbejdet sammen før. Fortæl hvilke roller, I udfylder i teamet, og hvordan I supplerer hinanden. Fremstå overbevisende som ’winners’, der brænder igennem med passion, drive og kompetencer. Pitching er matchmaking: Sigt efter kemi med investoren. Beskriv jeres relevante domæne-erfaring og evner til at eksekvere. Kend jeres forretning og tal indgående – og vis det. Når spørgsmålet lyder; ’Hvor ser I jer om to-tre år?’, skal jeres forretningsplan præsenteres kort, klart og uden tøven.

Marked

Overbevis investoren om, at du kender og forstår indholdet og størrelsen af dit marked og har realistiske målsætninger. Demonstrer, at din ’revenue model’ virker, og hvordan du vil erobre markedet med din go-to-market model.