E-commerce, eller internethandel, som det er bedre kendt i folkemunde, er eksploderet under den globale pandemi, og det er ikke ligefrem en udvikling, der kommer til at vende, nærmere tværtimod, siger Jimmy Jakobsson, CEO hos marketingbureauet Ingager. Det er dog en udvikling, der gør det presserende for e-handelen at stå ud fra konkurrencen i et højt mættet og til tider barskt marked. Her spiller tilstedeværelsen på sociale medier en kæmpe rolle.

Det står lysende klart for selv de mest stædige, at e-handel er kommet for at blive, og 2021 kommer til at blive endnu et rekordår for e-commerce jorden rundt.

Hos marketingsbureauet Ingager, der er Europas største inden for markedsføring via Facebook og Instagram, har man da også igennem det sidste år til halvandet mærket en tydelig vækst i forretningen, og det er der flere årsager til, lyder det fra Jimmy Jakobsson, der er CEO for Ingager.

Både Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest har nemlig leveret overskud, der er gået igennem taget i sidste kvartal af 2020, og den udvikling er fortsat uændret ind i 2021, der ligner et potentielt rekordår for de i forvejen særdeles succesrige virksomheder.

Den største faktor til dette er selvsagt, at folk i bredest mulige omfang ikke har kunnet komme ud at handle i fysiske butikker, og det kommer til at få dramatiske konsekvenser:

”Et skarpt blik på situationen for de lokale handlende understreger det udbredte skift hen imod handel over internettet. Ifølge en amerikansk analyse forventer de, at halvdelen af alle butikker i de amerikanske butikscentre, der jo før i tiden var enorme foretagender, er lukket, når 2021 rinder ud. Og i København har der ikke været flere ledige butikslokaler i de sidste 18 år – folk er i overvejende grad rykket over på nethandlen”, siger Jimmy Jakobsson.

Læs også » Ingager opruster i Danmark – fordobler antallet af medarbejdere

En anden årsag til internetboomet er, at det ganske enkelt er blevet meget nemmere at komme ind på markedet, og det er netop på grund af de sociale medier. De har fået et øget fokus på at agere platform for opstartsvirksomheder, der dermed hurtigt og relativt billigt kan komme ind på markedet.

Det har medført en kraftig vækst i antallet af virksomheder, der benytter sig af internettets rige mulighed for at få ens produkt bragt ud til nøjagtigt det segment, man ønsker at ramme.

“Evolutionen inden for e-handel skrider frem med høj fart, og det betyder, at flere og flere sociale netværk udvikler og tilbyder en ukompliceret vej ind på markedet for online handel. Resultatet er en nemmere vej ind på markedet og en øget markedsvolume,” fortæller Jimmy Jakobsson.

Men netop den øgede konkurrence inden for e-handel gør behovet for at distancere sig fra konkurrenterne til en særligt vigtig del af at være i branchen. Og dette har gjort det yderst nødvendigt at være solidt til stede på de sociale medier, hvis man vil holde sig foran selvsamme konkurrence.

 

Om Ingager:

Målt på ansatte er Ingager, med i skrivende stund 82 ansatte, det største bureau inden for Facebook-markedsføring i Europa, og de har allerede nu ti års ekspertise inden for feltet, hvilket har katapulteret dem op blandt de mest brugte bureauer inden for branchen samt genereret en årlig omsætning på 200 millioner SEK.

Om Ingagers særlige kompetencer inden for Facebook-markedsføring udtaler CEO Jimmy Jakobsson, at:

”Vi kombinerer data-drevet markedsføring på Facebook og Instagram med virkeligt godt content. Den indsigt, reklamerne giver os, gør det muligt at optimere hvert skridt – content, reklameringen og konverteringen af dette.”

Blandt Ingagers kunder finder du ud over danske kunder som Aller Media og Partyking også multinationale koncerner som BMW, American Express, Logitech, MINI og Spotify.