Opstart af en webshop eller en anden type virksomhed kan være en svær disciplin, især hvis du er ny i iværksætter land.
Iværksætteri kræver i mange tilfælde kræver masser af tid, ressourcer og personlig disciplin, for at projektet lykkes. For at sikre at din virksomheds overlevelse langt ud i fremtiden, er det vigtigt at du giver din virksomhed et så godt udgangspunkt som muligt, når du starter.
Vi har her samlet tre ting, der er afgørende for din nystartede webshops succes.
Uden kunder, ingen omsætning
Når du starter en webshop, er det vigtigt at du har en plan for hvordan du kommer i kontakt med dine fremtidige kunder. En stor ulempe ved en webshop er at kunderne i de fleste tilfælde ikke bare kommer tilfældigt forbi din butik, på samme måde som de ville gøre hvis din butik lå på en lokal hovedgade.
LÆS OGSÅ
6 cirkulære forretningsmodeller du bør kende til
Med andre ord er det vigtigt for din webshops overlevelse at du tænker over hvordan du markedsfører din webshop. Så vil du nå ud til din målgruppe via indhold og annoncer på de sociale medier, via annoncer på Google, nyhedsbreve eller noget helt fjerde. Der er masser af muligheder.
Hav styr på dit lager
I en webshop, en butik eller en anden type virksomhed, der sælger fysiske produkter, er det vigtigt at have helt styr på hvilke varer du har på lager, hvilke varer der skal bestilles og hvilke varer du allerede har solgt.
Det kan være rigtig svært og tidskrævende at holde overblikket over sit lager af varer manuelt. Derfor er et lagerstyringssystem afgørende for din webshops succes.
Et lagersystem giver dig mere tid og flere ressourcer til andre ting. Der findes mange effektive lagerstyringsprogrammer og et af dem, er Apport lagerstyring. Systemet hjælper dig til let at holde styr på dit lager, så du altid har overblik over hvilke varer du har og hvilke du ikke har. Systemet hjælper dig også løbende med at optimere dit lager, så du og dine medarbejder mest effektivt kan finde varerne.
Lær af dine fejl
Som iværksætter kommer du altid til at lave fejl, men det vigtige er hvor god du er til at teste dine idéer og lære af dine fejl.
Så har du en idé om at en ny varer med sikkerhed eller måske vil blive revet væk af dine kunder, så vær på den sikre side og test din idé. Uanset om du ønsker at sælge et nyt sko mærke eller en ny type lampe i din webshop, så test om dine kunder gider at købe det.
Køb f.eks. nogle få stykker af varen eller lav en aftale med leverandøren om at varen kan bestilles, når du har en kunde, der gerne vil købe den. På den måde undgår du for mange fejl og at satse for stort på noget du ikke kan sælge.